درباره موفقیت نمایشگاه «زن ایرانی به روایت زن ایرانی»

گزارش مروری بر اهداف، دستاوردها و نمایشگاه اولین نمایشگاه «زن ایرانی به روایت زن ایرانی»

برگزاری هر رویداد کوچک و بزرگ، نیازمند هدف گذاری، برنامه ریزی، صرف هزینه و انرژی ذهنی و جسمی توسط برگزارکنندگان است و مبهم بودن هر کدام از موارد، می تواند در اجرای آن خلل ایحاد کند. ضمن تشکر از همه هنرمندانی که از این فراخوان استقبال کردند، در این یادداشت بطور مختصر به مرور آنچه در این مسیر انجام شده است، پرداخته می شود. طبیعتا بیان همه موارد، نه در حوصله مخاطبان می گنجد و نه مفید فایده است.

درباره برگزاری نمایشگاه

  • برنامه ریزی اجرای این نمایشگاه و تنظیم فراخوان اولیه و هماهنگی ها در انتهای تابستان و آغاز پاییز سال گذشته (۱۳۹۷) شروع شد که شامل زمان بندی، برآورد هزینه ها و پیداکردن راه کارهای مناسب جهت ارائه بهترین خدمات بود. سابقه و رویکرد فستیوارت و ووآرت و اعتماد هنرمندان به این رسانه ها، اصلی ترین دلیل و انگیزه چنین رویکردی بود. همه برنامه ریزی ها و هماهنگی ها بصورت کامل و با دقت انجام شد. اما تنها موردی که در ادامه کار، سختی های زیادی را برای ووآرت به همراه داشت، تغییر ارزش نسبی یورو و تومان بود. در مرحله برنامه ریزی، تخمین هزینه ها بر اساس یوروی به قیمت ۱۰ هزار تومان بود. متأسفانه در موعد انتقال وجه، با محاسبه هزینه های جانبی، یورو با نرخ حدود ۱۸ هزار تومان خریداری و منتقل شد. اما با توجه به تعهدات تعریف شده در فراخوان، علیرغم ضرر پیش آمده؛ ضمن اینکه هیچ کدام از بخش ها حذف نشدند، میزان پوشش خبری هم افزایش پیدا کرد.

اهداف و موفقیت های نمایشگاه

  • این نمایشگاه با هدف «کشف استعدادهای نو و روایت های مستقل و صادقانه از هویت زن ایرانی و دغدغه های او» برگزار گردید. برگزاری نمایشگاه با استقبال بسیار خوب رسانه های ایتالیایی همراه بود که در ادامه لینک آنها ارسال می شود. این موضوع سبب می شود حضور در این نمایشگاه برای هنرمندان شرکت کننده و رزومه کاری آنها، یک نقطه قابل توجه به حساب بیاید. رویکرد این نمایشگاه، کشف استعدادهای نو بود، هنرمندانی که علیرغم دارابودن توانایی های ارزشمند، تا بحال امکان حضور در رویدادهای بین المللی را نداشتند. بازخوردهای دریافتی از طرف هنرمندان، موفقیت آمیز بودن این هدف را تأیید می کند. رسانه های مختلف برای این نمایشگاه یادداشت نوشتند و از تصاویر ارائه شده در نمایشگاه برای تنظیم خبرهای خودشان استفاده کردند. نکته قابل توجه دیگر، نقدی است که منتقد ایتالیایی، پائولو نیفوسی درباره آثار نمایشگاه نوشتند و از ارزش و اهمیت آن یاد کردند.
  • هدف دوم این نمایشگاه، «روایت های مستقل و صادقانه از هویت زن ایرانی و دغدغه های او» بود. مروری بر یادداشت منتفد هنری نمایشگاه، متون منتشر شده در رسانه های ایتالیایی، و بازخورد آن بواسطه بازدیدهای متعدد و درخواست آن در گالری های دیگر شهرهای مجاور، بیانگر موفقیت در رسیدن به این هدف است. در این مورد اخیر، با توجه به محدویت های ووآرت، امکان تکرار آن در سایر گالری ها وجود نداشت.

تبلیغات و فروش آثار

  • ووآرت بعنوان برگزارکننده، موظف بود تمام تلاش خودش را برای دیده شدن حداکثری آثار انجام بدهد تا به این طریق احتمال فروش آثار را افزایش بدهد. آمارهای موجود نشان می دهد تبلیغات انجام شده که شامل «۳۰۰۰ بروشور، ۱۰۰۰ کارت دعوت، ۷ پوستر ۱۰۰ در ۷۰ سانتی متر و ۲۵ پوستر کوچک ۳۰ در ۴۰ سانتی متر» بوده است، در جلب مخاطب کاملا موفق بوده است. برگزاری کنفرانس خبری و همچنین تور روز آخر برای بازدیدکتندگان، از دیگر اقدامات استاندارد اروپایی بود که برای این نمایشگاه انجام شد. برای دستیابی به خبرهای منتشر شده، می توانید شخصا عنوان نمایشگاه را به ایتالیایی در گوگل جستجو کنند. بعنوان نمونه، لینک های زیر تنها بخشی از پوشش خبری رسانه های مطرح درباره این نمایشگاه هستند:
  • این فهرست نشان می دهد ووآرت در معرفی و اطلاع رسانی درباره این «نمایشگاه گروهی» موفق عمل کرده است. کافی است مقایسه ای بین این نمایشگاه و نمایشگاه های گروهی دیگر که با همین هزینه در داخل و یا خارج از کشور برگزار می شود، داشته باشید و خدمات ارائه شده را بررسی کنید. حتی برای معتبرتر شدن گواهی شرکت در نمایشگاه، قرار بر این شد تا صدور و تنظیم آن مستقیما توسط بنیاد تئاتر گاریبالدی انجام شود.
  • در این نمایشگاه اثری به فروش نرفت. با توجه به اینکه محتوای آثار بسیار مورد توجه قرار گرفت، این موضوع می تواند از ذائقه زیبایی شناسی مخاطب بازدیدکننده اروپایی از نمایشگاه باشد. همانطور که در ابتدا بیان شد، فروش آثار جزو اهداف اصلی برگزاری نمایشگاه نبوده، اما برای رسیدن به این موضوع، تبلیغات فراوان انجام شد. قطعا فروش هر اثر می توانست با توجه به تفاوت قابل توجه ارزش یورو نسبت به تومان، برای هنرمندان ارزشمند باشد. با این تجربه، موضوعی که برای نمایشگاه بعدی درنظر گرفته شده است، هدفمندتر تعیین شده تا ان شاالله بازخورد مالی هم داشته باشیم.

ووآرت امیدوار است بتواند با همفکری و همراهی هنرمندان، فضایی معتبر برای دیده شدن ایجاد کند. نظرات و انتقادات شما می تواند به بهتر شدن کار کمک کند. از شما متشکرم.

2 پاسخ
  1. محبوبه سیفی گفته:

    همه چیز عالی و حساب شده پیش رفت .و بنوبه ی خود که تا بحال در بیش از ۸ نمایشگاه گروهی داخلی شرکت کردم ..چنین نظم و برنامه ی دقیقی در هیچکدام ندیده بودم ..سپاس از تمام مسئولین بر گزاری این نمایشگاه و خسته نباشید جانانه ..
    حیف که .نمایشگاه پیش رو هزینه ایی دو برابری داره و من .دیگه قادر به شرکت نیستم ..وگرنه جزو اولین شرکت کننده ها بودم

    پاسخ
    • ووآرت گفته:

      از نظر لطف شما متشکریم خانم ملک. متأسفانه در این مورد، ما هم بعنوان برگزارکننده، ناراحت هستیم. فراخوان قبلی نمایشگاه با یوروی ۹ تا ۱۰ هزار تومانی بسته شده بود و در بازه زمانی انتشار فراخوان تا واریز هزینه ها، تغییر ارزش ارز باعث شد یوروی با قیمت نزدیک به ۱۸ هزار تومانی (یعنی دو برابر) تهیه و واریز شود. در این دوره، درواقع پرداختی و هزینه های ووآرت بر اساس یورو، هیچ تغییری نکرده، اما هزینه یورو تغییر کرده است. اگر فراخوان در هر دو مرحله بر اساس یورو منتشر می شد، این موضوع واضح بود که اینطور نشد و ابهام ایجاد کرد. مجددا از توجه و پیام شما تشکر می کنم.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *